Szférák
Szférák
Gömb alakú tárgyak lenyomatait hoztam létre szkenner segítségével. Az eredmény alapvetően a két egyenletes mozgás, a tárgy és a szkenner mozgásának függvényében formálódott.
A folyamatos beolvasás által a felhasznált tárgy körbejárhatóvá vált és az így kialakult kép lényegében a tárgy sík vetületét adta.
Ezen a ponton a folyamat visszafordíthatóvá vált. A transzformációs alap újrarendezésével tehát létrehozható egyfajta szimulált valóság, azaz egy fénykép által rekonstruált tárgy.
A Szférák sorozat olyan, mintha egy labdát szeretnék reprodukálni, de a folyamat közben világossá válik hogy ez nem lehetséges. Az ember a teljes tárgyi valóságot sohasem képes érzékelni, mindig csak egy részét. A szkenner is csak egy sávot tud befogni, nem terjed túl a hatóköre az érzékelés egy szeletén.
Gömb alakú tárgyak lenyomatait hoztam létre szkenner segítségével. Az eredmény alapvetően a két egyenletes mozgás, a tárgy és a szkenner mozgásának függvényében formálódott.
A folyamatos beolvasás által a felhasznált tárgy körbejárhatóvá vált és az így kialakult kép lényegében a tárgy sík vetületét adta.
Ezen a ponton a folyamat visszafordíthatóvá vált. A transzformációs alap újrarendezésével tehát létrehozható egyfajta szimulált valóság, azaz egy fénykép által rekonstruált tárgy.
A Szférák sorozat olyan, mintha egy labdát szeretnék reprodukálni, de a folyamat közben világossá válik hogy ez nem lehetséges. Az ember a teljes tárgyi valóságot sohasem képes érzékelni, mindig csak egy részét. A szkenner is csak egy sávot tud befogni, nem terjed túl a hatóköre az érzékelés egy szeletén.
Camera Reluxa /2000/
Ha egy elsötétített helyiségbe egy apró lyukon keresztül beáramlik a fény, akkor a külső valóság képe megjelenik az ellentétes oldalon. Ez a fizikai jelenség az alapja a fényképezőgép működésének, akár analóg, akár digitális gépről beszélünk, és lényegében ezen az elven működik a szemünk is.
A Camera Obscura – ahogyan én használtam – a saját gyermekkori szobám volt és a redőny rései pedig mind a kamera egy-egy „szeme”. Így minden egyes lyuk egy külön képet eredményezett. A szemben lévő ház ezáltal megtöbbszöröződött az ablakhoz helyezett fotópapíron.
A sorozat tökéletesen szemlélteti, hogy mennyire sokféleképpen képes visszaadni a fotó a külső látványt. Az azonos körülmények között készült képek teljesen eltérnek egymástól, annak a függvényében, hogy miként helyezkednek el a rések a redőnyön, s hogy a papírt milyen távolságra tartom az ablaktól. A kis képek egyetlen történetté, egy nagy képpé rendeződnek össze.
Ezek a munkák nem megismételhető, egyedi alkotások, hiszen közvetlenül a fotópapíron jönnek létre.